lördag 13 december 2008

Hemma

Ja, nu börjar vårt nya liv skulle man ju kunna säga!
Våran lilla skrutt ligger och sover för tillfället, hur mysigt som helst att amma henne och sedan lägga henne intill sig och bara mysa..

Förlossningen gick bra tyckte jag. Fick epidral trots att jag inte hade tänkt de från början. Men det tog bort smärtan från värkarna jätte bra!

När det var dags att trycka ut henne gick det väldigt fort.
En läkare kom in och tog ett blodprov på hennes huvud. Sen kom han in igen, tydligen fast besluten för att hon skulle ut, men det var inget jag fattade förrän han sa till mig att krysta när jag kände att jag behövde..
Och inte lång tid efter det så låg hon på bröstet och skrek. En varm klibbig hal liten sak.
Rickard var alldeles svettig i pannan efter krystandet. Han sa att hela han slappnade av när hon kom ut, Jag mådde bra, Hon mådde bra, allt hade gått bra, alltså kunde han slappna av.

Och så var det dags för moderkakan, och stygn. Den biten hade jag alldeles glömt bort.
Blev bra vän med lustgasen under tiden sköterskan sydde.

Fick hjälp med att lägga mig på sidan så vår lilla vän kunde börja suga på bröstet. Det gjorde hon riktigt fint från början!

Så var det dags för den beröma mackan! Den var torr men det var inte helt fel lite mat i magen i det läget, hade inte ätit så mycket dagen innan när jag hade värkar och INGEN aptit alls.

Jag tyckte ju förståss att jag skulle duscha efter ätit mackan, för det har jag hört att andra har gjort..
Fick hjälp till badrummet, satte mig på toaletten och svimmade.. Blev inget duschande för mig.
Dom lade mig i en säng, sen vägde och mätte Rickard och sköterskan våran lilla tös.
Efter det blev vi inrullade på BB.

Nu är vi hemma, kom hem igår. Hade folk här hela dagen.. Idag har det varit lite lugnare.
Har varit på besök på sjukhuset för att ta blodprov på tösen. I övrigt har vi bara varit hemma och myst!
Just nu ligger hon på mitt bröst och sover.
När hon vaknat och ammat så tänkte jag att vi ska inviga vagnen!

Inga kommentarer: